امروز دوشنبه  ۱۶ مهر ۱۴۰۳
۱۴۰۳/۰۶/۱۶- ۱۹:۴۸

گزیده اخبار روزانه رسانه‌های جمهوری تاتارستان و حوزه ولگا 16 شهریور 1403

گزیده اخبار روزانه رسانه‌های جمهوری تاتارستان و حوزه ولگا 16 شهریور 1403

کاهش میزان بیکاری در تاتارستان

بر اساس آخرین گزارش منتشر شده توسط تاتارستان‌ستات، سرویس آمار ایالتی فدرال جمهوری تاتارستان، در خصوص وضعیت اجتماعی و اقتصادی این جمهوری، نرخ بیکاری در این جمهوری کاهش داشته است. طبق این گزارش، در پایان ماه ژوئیه سال 2024، تعداد کل بیکاران ثبت شده در این استان به 3600 نفر رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل، 41.2 درصد کاهش یافته است. با این حال، مقایسه آمار ماهانه نشان می‌دهد که تعداد بیکاران در ماه ژوئیه نسبت به ماه ژوئن،  0.9 درصد افزایش یافته است. (خبرگزاری «تاتار-اینفورم»)

کاهش شدت کووید-19 در تاتارستان

مارینا پاتیاشینا، رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی تاتارستان، در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که موارد ابتلا به کووید-19 در این جمهوری بیشتر به شکل سرماخوردگی ساده بروز می‌کند و موارد شدید بیماری به ندرت دیده می‌شود. او اشاره کرد که با وجود افزایش موارد ابتلا، شدت بیماری نسبت به دوره اوج همه‌گیری کاهش یافته است. پاتیاشینا همچنین خاطرنشان کرد که این افزایش همزمان با فصل اپیدمی‌های فصلی بوده و تهدید جدی از سوی کووید-19 در حال حاضر احساس نمی‌شود. (خبرگزاری «تاتار-اینفورم»)

برداشت 3 میلیون تن غلات در تاتارستان

براساس گزارش روابط عمومی وزارت کشاورزی جمهوری تاتارستان، کشاورزان این جمهوری با میانگین عملکرد 28.8 سنتنر در هکتار، موفق به برداشت 3 میلیون تن غله شده‌اند. عملیات برداشت غلات در 41 منطقه جمهوری همچنان ادامه دارد. در این گزارش آمده است: «در طول روز گذشته، بیش از 85 هزار تن محصولات کشاورزی در سراسر تاتارستان برداشت شده است.» عملیات برداشت غلات در منطقه اسپاسک به پایان رسیده است. کشاورزان این منطقه حدود 100 هزار تن غله با میانگین عملکرد 28.5سنتنر در هکتار برداشت کرده‌اند. منطقه اتنین نخستین منطقه‌ای بود که کار برداشت را به پایان رساند. در این منطقه تقریباً 60 هزار تن غله با میانگین عملکرد 34.3 سنتنر در هکتار برداشت شد. (خبرگزاری «تاتار-اینفورم»)

حمایت از خانواده‌های نظامیان درگیر در عملیات ویژه

نمایندگان مجلس تاتارستان در ادامه کارزار «حمایت از سربازان خود»، از خانواده‌های نظامیانی که در عملیات ویژه شرکت دارند، به ویژه خانواده‌های شهدا، دیدار می‌کنند. هدف از این دیدارها، بررسی وضعیت این خانواده‌ها، ارائه خدمات حمایتی و اطمینان از رفع نیازهای آن‌ها است. لیلیا ماورینا، دبیر شورای دولتی تاتارستان، با تاکید بر اهمیت حمایت از این خانواده‌ها، اعلام کرده است که این حمایت‌ها حتی پس از پایان رسمی‌کارزار نیز ادامه خواهد داشت. لیلیا ماورینا، دبیر شورای دولتی، با خانواده گازینور ایسخاکوف، سربازی که در عملیات جان باخته بود، دیدار کرد. او به همسران سربازان اطمینان داد که حمایت از آن‌ها ادامه خواهد داشت و تاکید کرد که خانواده‌های سربازان از توجه ویژه‌ای برخوردار هستند. (خبرگزاری «تاتار-اینفورم»)

بازدید وزیر کشور تاتارستان از یگان‌های پلیس در آستانه اجلاس بریکس

به گزارش اداره مطبوعاتی وزارت داخله جمهوری تاتارستان، دمیر ساتردینوف، وزیر امور داخلی جمهوری تاتارستان در آستانه برگزاری بریکس،  از دفاتر اداری و بخش‌های عملیاتی پلیس بازدید کرد و از نزدیک در جریان فعالیت‌های نیروهای پلیس قرار گرفت. وی همچنین از روند استفاده از سگ‌های پلیس در عملیات جستجو و نجات بازدید کرد و با کارکنان این بخش به گفتگو پرداخت. در گردان ویژه پلیس امنیت عمومی، وزیر بر اهمیت وظایف خاص این یگان در تأمین امنیت رویدادهای بزرگ تاکید کرد. در پایان بازدید، وزیر در هنگ پلیس امنیت عمومی اداره پلیس کازان بر افزایش گشت‌های پلیس در سطح شهر تاکید نمود و این اقدام را بهترین راه برای پیشگیری از جرم و خلافکاری دانست. (خبرگزاری «تاتار-اینفورم»)

افتتاح مراکز واکسیناسیون آنفولانزا در شعب اخذ رای در انتخابات شورای دولتی جمهوری تاتارستان

در تاریخ 8 سپتامبر (برابر با 18 شهریور)، در کنار برگزاری انتخابات هفتمین دوره شورای دولتی در جمهوری تاتارستان، مراکزی برای واکسیناسیون آنفولانزا در شعب اخذ رای دایر می‌گردد. ولادیمیر فیلاتوف، معاون وزیر بهداشت جمهوری تاتارستان و رئیس اداره بهداشت شهر کازان، در یک کنفرانس خبری با خبرگزاری «تاتار-اینفورم» این خبر را اعلام کرد. وی افزود: «از ده روز گذشته، تیم‌های سیار واکسیناسیون در اطراف ایستگاه‌های متروی کازان مستقر شده‌اند و خدمات واکسیناسیون آنفولانزا را ارائه می‌دهند. همچنین، شهروندان بالای 60 سال می‌توانند واکسن پنوموکوک را نیز دریافت کنند. تاکنون بیش از 6000 نفر واکسینه شده‌اند.» مراکز واکسیناسیون در نزدیکی شش ایستگاه مترو در کازان از اواخر ماه اوت فعالیت خود را آغاز کرده‌اند. این مراکز هر روز از ساعت 8 صبح تا 7 عصر آماده خدمت‌رسانی به شهروندان هستند. تمامی افراد بالای 18 سال با ارائه کارت شناسایی معتبر می‌توانند در این مراکز واکسینه شوند.  فیلاتوف بر اهمیت واکسیناسیون تأکید کرد و گفت: «کارایی واکسن آنفلوآنزا بین 90 تا 95 درصد است. این میزان کارایی برای محافظت از جامعه در برابر شیوع بیماری کافی است. واکسیناسیون سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و حتی در صورت ابتلا به آنفلوآنزا، شدت بیماری و احتمال بروز عوارض را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد.» (خبرگزاری «تاتار-اینفورم»)

دعوت از ووچیچ برای حضور در اجلاس بریکس

رئیس‌جمهور صربستان، الکساندر ووچیچ، اعلام کرد که دعوت‌نامه‌ای برای شرکت در اجلاس بریکس در کازان دریافت کرده است، اما هنوز تصمیمی درباره حضور در این رویداد نگرفته است. به گزارش ریانووستی، ووچیچ توضیح داد که این دعوت‌نامه را 10 تا 12 روز پیش از رئیس‌جمهور روسیه، ولادیمیر پوتین، دریافت کرده است. همچنین، روز گذشته در حاشیه مجمع اقتصادی شرق، رئیس‌جمهور روسیه ابراز امیدواری کرد که ووچیچ در ماه اکتبر در اجلاس بریکس حضور داشته باشد. ووچیچ اظهار کرد: «در حال حاضر نمی‌توانم تصمیم نهایی را اعلام کنم، زیرا برنامه‌های مهم دیگری از جمله دیدارها و سفرهای متعدد در پیش دارم. حدود 10 اکتبر درباره این موضوع تصمیم‌گیری خواهد شد.» او همچنین به مذاکرات پیش‌رو در نیویورک در چارچوب مجمع عمومی سازمان ملل و مراسم جشن‌های هشتادمین سالگرد آزادسازی بلگراد در 20 اکتبر اشاره کرد و نقش ارتش سرخ را در آزادسازی کشورش یادآور شد. اجلاس بریکس در کازان از 22 تا 24 اکتبر 2024 (برابر با 1 لغایت 3 آبان) برگزار خواهد شد و روسیه تاکنون دعوت‌نامه‌هایی برای 36 رهبر خارجی ارسال کرده است. (خبرگزاری «تاتار-اینفورم»)

کاهش طبیعی جمعیت در تاتارستان

بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار تاتارستان، جمهوری تاتارستان در نیمه نخست سال 2024 با نرخ کاهش جمعیت روبرو شده است. این کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 47 درصد افزایش یافته و به 5972 نفر رسیده است. در شش ماهه نخست سال جاری، 16941 مورد تولد ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 473 مورد کمتر است. این کاهش در نرخ تولدها از ابتدای سال آغاز شده و تا پایان این دوره ادامه داشته است. از سوی دیگر، افزایش تعداد مرگ‌ومیرها نیز بر تشدید این روند بی‌اثر نبوده است. در این مدت، 22913 مورد فوتی ثبت شده که 1435 مورد بیشتر از سال گذشته است. اگرچه تعداد مرگ‌ومیر نوزادان کاهش یافته، اما افزایش کلی مرگ‌ومیر در این افزایش نرخ کاهش جمعیت موثر بوده است. در مجموع، شاخص زاد و ولد در تاتارستان از 8.8 به 8.5 در هر هزار نفر کاهش یافته و شاخص مرگ و میر از 10.8 به 11.5 افزایش یافته است. (خبرگزاری «تاتار-اینفورم»)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما