امروز دوشنبه  ۱۶ مهر ۱۴۰۳
۱۴۰۳/۰۶/۰۵- ۱۸:۴۳

گزیده اخبار روزانه رسانه‌های جمهوری تاتارستان و حوزه ولگا 2 شهریور 1403

گزیده اخبار روزانه رسانه‌های جمهوری تاتارستان و حوزه ولگا 2 شهریور 1403

مصاحبه جمیله علم الهدی با خبرگزاری راشاتودی

جمیله علم‌الهدی، همسر ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور فقید ایران، در مصاحبه‌ای با شبکه «راشاتودی» شرکت کرد. این اولین مصاحبه او با رسانه‌ها پس از فوت همسرش بود. در این گفتگو، همسر رئیس جمهور سابق ایران اظهار داشت: «به دلیل صداقت این رسانه، مصاحبه با راشاتودی را انتخاب کرده­ام. رسانه‌های غربی تصویری «ترسناک و وحشتناک» از ایران به نمایش می­گذارند و به ایران «هاله‌ای از عدم توسعه‌یافتگی» نسبت داده‌اند. غرب به‌طور هدفمند این تصویر را ایجاد می­کند تا مردم جمهوری اسلامی را علیه دولت تحریک کند. آمریکایی‌ها می‌خواهند همه را بر اساس قوانین خود استانداردسازی کنند و آن‌ها را در این چارچوب قرار دهند. آن‌ها هر کسی را که این چارچوب را نمی‌پذیرد، از جمله ما ایرانی‌ها، تحت تعقیب قرار می‌دهند.» یادآور می‌شود که ابراهیم رئیسی در ماه مه در اثر سقوط بالگرد جان خود را از دست داد. در این حادثه، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، و مالک رحمتی، استاندار استان آذربایجان شرقی نیز در بالگرد حضور داشتند.» (سایت خبرگزاری realnoevremya.ru)

برگزاری سومین دور اجلاس جهانی جوانان کازان

سومین دور اجلاس جهانی جوانان کازان، در تاریخ 31 مرادر الی 3 شهریور برابر با 21-24 اوت 2024 در پایتخت جمهوری تاتارستان برگزار می­گردد. نمایندگان بیش از 43 کشور از جمله روسیه، ترکیه، لیبی، فلسطین، قزاقستان، قرقیزستان، ترکمنستان، ازبکستان، آذربایجان، تاجیکستان، پاکستان، لبنان، کامرون، سیرالئون، سنگال، جمهوری آفریقای جنوبی، موزامبیک، مالزی، مصر، گینه بیسائو و بلاروس در این اجلاس شرکت نمودند. موضوع اجلاس در سال جاری دیجیتال‌سازی و ابزار‌های مدرن سیاست جوانان می‌باشد. این اجلاس به مدت سه روز ادامه خواهد یافت و نمایندگانی از سازمان‌های مرتبط با سیاست‌های جوانان در آن شرکت کرده‌اند. به گفته کنستانتین کُلپاکوف، رئیس شورای دیپلمات‌های جوان وزارت امور خارجه روسیه، «اجلاس بین المللی جوانان کازان به یک مرکز معتبر تبدیل شده است که تقریباً نیمی از جهان را گرد هم می‌آورد. امسال بیش از 100 نفر از 43 کشور به جمع ما پیوسته‌اند که بار دیگر تأکید بر اهمیت این موضوع است. به­طور ویژه، نقش تاتارستان در توسعه روابط بین‌المللی جوانان را باید برجسته کرد. امروز ما تجربیات بسیار خوبی داریم که می‌توانیم با همکاران خود به اشتراک بگذاریم.» (کانال خبرگزاری «تات-مدیا»)

وبینار «حمایت از ساخت مسکن فردی به عنوان حوزه‌ای مهم» به ریاست ولادیمیر پوتین با حضور رستم مینینخانوف

در نشستی که از طریق ویدئو کنفرانس و به ریاست ولادیمیر پوتین برگزار شد، اعضای دولت فدراسیون روسیه و رستم مینینخانوف، رئیس‌جمهوری تاتارستان، حضور داشتند. ولادیمیر پوتین کمک به خانواده‌ها در ساخت مسکن فردی را به عنوان حوزه‌ای مهم مطرح کرد و از پیشنهاد الویرا نابیولینا، رئیس بانک روسیه، برای گسترش ابزارهای حمایتی برای ساخت مسکن فردی با استفاده از حساب‌های اعتباری حمایت کرد. وی همچنین دستور داد که از ابزارهای توسعه‌یافته در سایر بخش‌های ساخت و ساز مسکن به‌طور فعال استفاده شود. (کانال خبرگزاری «تات مدیا»)

کمبود پرسنل در صنایع مهندسی مکانیک، هواپیما و کشتی سازی در تاتارستان

اولگ کوروبچنکو، معاون نخست وزیر و وزیر صنعت و تجارت جمهوری تاتارستان، در نشست اخیر شورای انجمن شرکت‌ها و صنعتگران تاتارستان، زنگ خطر کمبود نیروی متخصص در صنایع حیاتی مانند مهندسی مکانیک، هواپیماسازی و کشتی‌سازی را به صدا درآورد. به گفته‌ی وی، بر اساس برآوردها، صنایع تاتارستان در هفت سال آینده به بیش از 58 هزار نیروی جدید نیاز خواهند داشت که شامل 33 هزار کارگر ماهر، 14 هزار متخصص سطح متوسط و 12 هزار متخصص با تحصیلات عالی است. این کمبود نیروی متخصص، چالشی جدی برای توسعه‌ی صنعتی این جمهوری محسوب می‌شود. کوروبچنکو با تاکید بر اهمیت ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای جذب و نگهداری نیروی متخصص، ساخت خوابگاه‌های کارگری در سازمان‌ها و کارخانه‌های آموزشی را ضروری دانست. وی بر این باور است که فراهم کردن امکانات مناسب برای اسکان کارکنان، نقش مهمی در جذب و حفظ نیروی متخصص خواهد داشت. (کانال خبری رئیس جمهوری تاتارستان)

کازان رتبه چهارم در لیست برترین شهرهای روسیه برای زندگی

کازان به عنوان چهارمین شهر برتر روسیه در نظر روس‌ها برای زندگی قرار گرفت. در این رتبه‌بندی، سنت پترزبورگ در مقام اول، کراسنودار در مقام دوم و مسکو در مقام سوم قرار دارند. به گفته کارشناسان، دلیل اصلی مهاجرت روس‌ها به این شهرها، فرصت‌های شغلی است. این عامل برای 45 درصد از پاسخ‌دهندگان اهمیت ویژه‌ای دارد. همچنین، روس‌هایی که آماده جابه‌جایی هستند، عمدتاً در بخش‌های فناوری اطلاعات (31%)، تجارت و خدمات (24%) مشغول به کار هستند. (خبرگزاری «تاتاراینفورم»)

پیام پوتین به شی جین پینگ برای شرکت در اجلاس بریکس

به گزارش سرویس مطبوعاتی کرملین، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در دیدار با لی چیانگ، نخست‌وزیر شورای دولتی چین، اظهار داشت روسیه امیدوار است شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین، در نشست بریکس که در کازان برگزار می‌شود، شرکت کند. پوتین همچنین به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک میان دو کشور در دوم اکتبر، تأکید کرد که این رویداد باید جشن گرفته شود. وی افزود: «کشورهای روسیه و چین در حال توسعه برنامه‌ها و پروژه‌های مشترک بزرگ در حوزه‌های اقتصادی و بشردوستانه هستند که برای سال‌های آینده طراحی شده‌اند.» (خبرگزاری «تاتاراینفورم»)

نشست عمومی اداره معنوی مسلمانان تاتارستان درباره بانکداری اسلامی

 در نشستی که به همت اداره امور دینی مسلمانان جمهوری تاتارستان در مسجد جامع شهر آلمتیفسک برگزار گردید، حضرت کامیل سامیگولین، مفتی جمهوری تاتارستان، گزارشی جامع در خصوص «وضعیت کنونی و چشم‌انداز بانکداری اسلامی در روسیه» ارائه نمود. مفتی سامیگولین در این نشست، ضمن بررسی تجربیات حاصل از اجرای آزمایشی بانکداری اسلامی در روسیه، به معرفی محصولات مالی اسلامی طراحی و تأیید شده توسط اداره امور دینی مسلمانان تاتارستان پرداخت. رستم ساگدییف، مدیرعامل مؤسسه مالی، در سخنانی ضمن تأیید رشد روزافزون این مؤسسه، بر افزایش علاقه عموم مردم به محصولات مالی اسلامی تأکید نمود. وی با اشاره به آمار موجود، بیان داشت که حدود ۳۰ درصد از مشتریان این مؤسسه، از پیروان ادیان دیگر می‌باشند. لازم به یادآوری است که بانکداری اسلامی آزمایشی از سپتامبر سال گذشته در چهار منطقه تاتارستان، باشقیرستان، داغستان و چچن در حال انجام است. بانک‌ها، سازمان‌های مالی غیر اعتباری، تعاونی‌های مصرف، صندوق‌های عمومی، سازمان‌های غیرانتفاعی خودمختار، شرکت‌های تجاری و انجمن‌ها در این طرح شرکت دارند. (خبرگزاری «تاتاراینفورم»)

اظهارات فرید موخامتشین درباره روز پرچم دولتی فدراسیون روسیه

فرید موخامتشین، رئیس شورای دولتی جمهوری تاتارستان، به مناسبت جشن روز پرچم دولتی روسیه اظهار داشت: «امروزه پرچم سه‌رنگ روسیه، یکی از مهم‌ترین نمادهای دولتی روسیه مدرن است و در هر گوشه و کنار جهان شناخته می‌شود. این پرچم تجسمی روشن از ایده‌ها و اصول کشور ماست و هر رنگ آن معنای خاص خود را دارد: سفید نماد آزادی و استقلال، آبی نماد ایمان و معنویت، و قرمز نماد عظمت و قدرت. به این ترتیب، روز پرچم روسیه جشنی است برای همه کسانی که خود را میهن‌پرست کشوری بزرگ و شکست‌ناپذیر می‌دانند و با وجود چالش‌های دنیای مدرن، از مرزهای آن دفاع کرده و با اعتماد به جلو حرکت می‌کنند.» وی در پایان، آرزو کرد که سلامتی، آزادی و عدالت در هر گوشه از کشور بزرگ تحت پرچم روسیه برقرار باشد. (سایت خبرگزاری «تاتار اینفورم»)

ملاقات رستم مینیخانوف با رئیس شورای دولتی فدراسیون روسیه

رستم مینیخانوف، رئیس‌جمهور تاتارستان، که در سفر کاری در مسکو حضور دارد، با آلکسی دیومین، دستیار رئیس‌جمهور و رئیس شورای دولتی فدراسیون روسیه، دیدار کرد. در این ملاقات، موضوع همکاری‌ها در چارچوب شورای دولتی روسیه مورد بحث قرار گرفت. رستم مینیخانوف اعلام کرد: «بر اساس دستور رئیس‌جمهور، من به عنوان رئیس کمیسیون «زیرساخت برای زندگی» منصوب شده‌ام. ما به فعالیت‌های خود در زمینه توسعه نقاط مسکونی، نوسازی ساختمان‌های مسکونی و بهبود زیرساخت‌های خدمات عمومی ادامه خواهیم داد.» (سایت خبرگزاری «تاتاراینفورم»)

برگزاری ششمین اجلاس دیپلمات‌های جوان بریکس در اوفا

ششمین اجلاس دیپلمات‌های جوان بریکس از تاریخ 27 تا 31 اوت (برابر با 6 شهریور الی 10 شهریور) در اوفا با حضور حدود 110 نماینده از 30 کشور برگزار خواهد شد. موضوع اصلی این اجلاس، بررسی نقش دیپلماسی جوانان در تقویت چندجانبه‌گرایی برای توسعه عادلانه امنیت جهانی است. ماریا زاخارووا، نماینده رسمی وزارت امور خارجه روسیه، اظهار داشت: «در این رویداد، ملاقات‌هایی با مدیریت وزارت امور خارجه، مسئولین جمهوری باشقیرستان، شخصیت‌های برجسته سیاسی، کارشناسان اقتصادی، شخصیت‌های اجتماعی و برندگان المپیادها و بازی‌های بریکس برنامه‌ریزی شده است. همچنین، معرفی فرهنگ این منطقه بی‌نظیر روسیه در دستور کار قرار دارد. در آخرین روز اجلاس، مراسم رسمی‌پذیرش اعضای جدید انجمن بین‌المللی دیپلمات‌های جوان برگزار خواهد شد.» وی افزود: «در شرایط پیچیده سیاست خارجی، باشقیرستان به توسعه مشارکت با کشورهای دوست، از جمله کشورهای عضو بریکس، ادامه می‌دهد. در نیمه اول سال 2024، سهم صادرات در مبادلات تجاری این منطقه با کشورهای بریکس به 57 درصد رسیده است.» (سایت خبرگزاری «باش اینفورم»)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما