امروز دوشنبه  ۱۶ مهر ۱۴۰۳
۱۴۰۳/۰۶/۰۵- ۱۸:۴۴

گزیده اخبار روزانه رسانه‌های جمهوری تاتارستان و حوزه ولگا 5 شهریور 1403

گزیده اخبار روزانه رسانه‌های جمهوری تاتارستان و حوزه ولگا 5 شهریور 1403

آفت زدگی گندم زمستانه در تاتارستان

در تاتارستان، تمام محموله‌های گندم زمستانه امسال آلودگی به آفت ساس گندم را نشان داده‌اند. تاتیانا منلیکیوا، مدیر شعبه مرکز ارزیابی کیفیت گندم در تاتارستان، در مصاحبه با «تاتار-اینفورم» این خبر را تایید کرد. وی گفت: «متأسفانه، این آفت کیفیت گندم را به شدت کاهش داده است. ما باید با این آفت مبارزه کنیم تا سال آینده شاهد چنین مشکلی نباشیم. نیش این ساس تأثیر زیادی بر گلوتن دارد و می‌تواند گندم با کیفیت بالا و مناسب برای مصارف غذایی را به گندم نامناسب برای مصرف انسانی تبدیل کند. هرچه میزان آسیب دیدگی بیشتر باشد، کیفیت گندم بیشتر کاهش می‌یابد. خوشبختانه تاکنون درصد آسیب دیدگی در همه محموله‌ها کمتر از 2 درصد بوده است.» با این حال، به گفته وی، این آفت بر شاخص تغییر شکل در برخی محموله‌ها تأثیر گذاشته است. (خبرگزاری «تاتار اینفورم»)

افتتاح اجلاس نفت، گاز و پتروشیمی تاتارستان

اجلاس نفت، گاز و پتروشیمی تاتارستان با تمرکز بر توسعه علمی و فناوری در این جمهوری در تاریخ 26 اوت 2024 (برابر با 5 شهریور 1403) آغاز به کار کرد. رستم مینیخانوف، رئیس جمهور تاتارستان، میخائیل یورین، معاون وزیر صنعت و تجارت روسیه، سردار جورایف، وزیر دارایی و اقتصاد ترکمنستان و دیمیتری زائرس، معاون مدیرعامل بانک گازپروم، در مراسم افتتاحیه این فروم سخنرانی کردند. بیش از 200 نماینده از صنایع نفت، گاز و پتروشیمی از روسیه، آسیا، اروپا و خاورمیانه در این رویداد شرکت دارند. در حاشیه این اجلاس، روزنامه «realnoevremya.ru» نیز با ایجاد یک دفتر انتشاراتی سیار در مرکز نمایشگاهی کازان به پوشش اخبار این رویداد می‌پردازد. (خبرگزاری realnoevremya.ru)

 حضور رستم مینیخانوف، در اجلاس نقت، گاز و پتروشیمی تاتارستان

در مراسم افتتاحیه اجلاس نفت، گاز و پتروشیمی تاتارستان که امروز در کازان برگزار شد، رستم مینیخانوف، رئیس جمهوری تاتارستان، با تاکید بر اهمیت توسعه علمی و فناوری در این صنعت، از شرکت‌کنندگان استقبال کرد. این رویداد که هر ساله با حضور فعالترین بازیگران صنعت نفت و گاز برگزار می‌شود، امسال با محوریت سال توسعه علمی و فناوری در تاتارستان برگزار شده است. مینیخانوف در این خصوص گفت: «ما امیدواریم که با بهره‌گیری از پتانسیل‌های موجود، شاهد رشد و توسعه روزافزون صنعت نفت و گاز در جمهوری تاتارستان باشیم.» میخائیل یورین، معاون وزیر صنعت و تجارت روسیه، نیز با اشاره به اهمیت این اجلاس در تبادل تجربیات و تعیین جهت‌گیری‌های آینده صنعت، بر اجرای برنامه‌های ملی توسعه در این حوزه تاکید کرد. (خبرگزاری «تاتار اینفورم»)

تاتارستان؛ رتبه ۱۷ در مشارکت مردم در کسب‌وکارهای کوچک و متوسط در روسیه

بر اساس تحقیقات خبرگزاری ریانووستی، بیش از 916 هزار نفر از ساکنان تاتارستان در سال 2023 در کسب‌وکارهای کوچک و متوسط مشغول به کار بوده­اند که این رقم 45 درصد از کل نیروی کار این جمهوری را تشکیل می‌دهد. این آمار، تاتارستان را در رتبه 17 میان سایر مناطق فدراسیون روسیه قرار داده است. در طول سال، تعداد مشاغل در بخش کسب‌وکارهای کوچک و متوسط در این جمهوری 10.5 درصد افزایش یافته است. لازم به ذکر است که در محاسبات این رتبه‌بندی، چهار منطقه جدید روسیه یعنی جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک و همچنین مناطق زاپروژیه و خرسون لحاظ نشده‌اند. در رتبه‌بندی سال 2023، سن‌پترزبورگ با 62.9 درصد از کل نیروی کار مشغول در کسب‌وکارهای کوچک و متوسط، در رتبه اول قرار گرفت. این رقم معادل 2.1 میلیون نفر است. پس از آن، منطقه نووسیبیرسک با 56.6 درصد و مسکو با 56.5 درصد (4.867 میلیون نفر) در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفتند. در انتهای این فهرست، مناطق خودمختار چوکوتکا، یامالو-ننتس و اینگوشتیا با به ترتیب 21.6 درصد، 20.7 درصد و 13.3 درصد مشارکت در کسب‌وکارهای کوچک و متوسط، کمترین میزان مشارکت را داشتند. این ارقام به ترتیب برابر با 6.9 هزار، 84.7 هزار و 26.4 هزار نفر است. در کل روسیه، 43.1 درصد از نیروی کار یا معادل 31.4 میلیون نفر در کسب‌وکارهای کوچک و متوسط مشغول به کار هستند که این رقم در طول سال 11.7 درصد افزایش یافته است. ( سایت خبرگزاری «تاتار اینفورم»)

انتصاب نویسنده باشقیرستانی به عنوان مدافع زبان روسی در شورای ریاست جمهوری

کامیل زیگانشین، عضو اتحادیه نویسندگان باشقیرستان، در اقدامی مهم و با حکم رئیس‌جمهور فدراسیون روسیه، به عضویت شورای سیاست‌گذاری دولتی در حوزه حمایت از زبان روسی و زبان‌های اقوام فدراسیون روسیه درآمد. این شورا که تحت نظارت مستقیم رئیس‌جمهور فعالیت می‌کند، وظیفه مهمی در حفظ و توسعه زبان روسی و زبان‌های اقوام روسیه بر عهده دارد. انتصاب زیگانشین به این شورا، نشان از توجه ویژه دولت به مسائل زبانی و اهمیت حفظ زبان روسی به عنوان میراث فرهنگی کشور دارد. زیگانشین در این خصوص در شبکه‌های اجتماعی خود نوشت: «به دنبال این افتخار، اولین اقدام من مطالعه دقیق قانون «زبان رسمی فدراسیون روسیه» بود.  با شگفتی متوجه شدم که هیچگونه مجازاتی برای عدم رعایت معیارهای زبان روسی وجود ندارد. علت سرازیرشدن غیرقابل کنترل واژه‌های بیگانه به زبان روسی برای من روشن شد.» زیگانشین با تاکید بر اهمیت حفظ اصالت زبان روسی و زبان‌های ملی اقوام روسیه، از حقوقدانان، زبان‌شناسان و تمامی افرادی که به این موضوع اهمیت می‌دهند، درخواست کرد تا پیشنهادات خود را برای بهبود وضعیت زبان روسی ارا ئه دهند. (سایت خبرگزاری «باش اینفورم»)

جلسه توسعه صنعتی در منطقه ویژه اقتصادی آلگا

رؤسای شرکت‌های مستقر در منطقه ویژه اقتصادی آلگا در جلسه شورای نظارت این منطقه، راهکارهای توسعه ظرفیت‌های صنعتی را مورد بحث و بررسی قرار دادند. این جلسه در تاریخ 24 اوت (برابر با 3 شهریور) برگزار شد. یکی از مهم‌ترین موضوعات مطرح شده در این جلسه، تأمین مواد اولیه مورد نیاز شرکت‌ها بود. رادی خبیروف، رئیس جمهوری باشقیرستان، با تاکید بر اهمیت این موضوع، به دولت دستور داد تا با همکاری بزرگ‌ترین تأمین‌کنندگان روسیه، مشکل کمبود مواد اولیه را حل کنند. علاوه بر این، موضوعاتی مانند جذب نیروی کار جدید، اجرای پروژه‌های جدید، ایجاد 400 شغل جدید و ساخت مسکن برای کارکنان نیز در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت. رئیس جمهوری باشقیرستان بر اهمیت اجرای سریع این تصمیمات تاکید کرد و به نهادهای دولتی مرتبط دستور داد تا پیگیری‌های لازم را انجام دهند. در پایان جلسه، رئیس جمهوری باشقیرستان از همکاری شرکت‌های مستقر در منطقه ویژه اقتصادی آلگا تشکر کرد و بر اهمیت اجرای مصوبات این شورا تاکید نمود. (سایت خبرگزاری «باش اینفورم»)

سیلاب‌ها، تهدیدی جدی برای کشاورزی باشقیرستان

رطوبت بیش از حد ناشی از بارندگی‌های شدید، کشاورزی باشقیرستان را با چالش جدی روبرو کرده است. اکنون تنها 12 درصد از زمین‌های زراعتی غلات و حبوبات برداشت شده و 528 هزار تن غلات در هکتار تولید شده است. به دنبال این وضعیت، رادی خبیروف، رئیس جمهوری باشقیرستان، وضعیت اضطراری را در 50 منطقه و شهر کومِرتائو اعلام کرد. این وضعیت تا 11 سپتامبر (برابر با 21 شهریور ) ادامه خواهد داشت. برآوردها نشان می‌دهد که حدود 200 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی به دلیل آبگرفتگی از بین رفته است. مرکز هواشناسی باشقیرستان گزارش داده که رطوبت بیش از حد در اکثر مناطق این جمهوری ثبت شده است. این وضعیت علاوه بر خسارات مالی سنگین به کشاورزان، می‌تواند بر امنیت غذایی منطقه و قیمت مواد غذایی نیز تأثیرگذار باشد. بر اساس داده‌های مرکز هواشناسی باشقیرستان تا تاریخ ۲۰ اوت (برابر با 30 مرداد 23 شهریور)، تقریباً در تمامی مناطق این استان وضعیت آب‌گرفتگی شدید زمین‌ها حاکم بوده و این پدیده خطرناک جوی در ۲۷ ایستگاه از ۳۱ ایستگاه هواشناسی در جمهوری به ثبت رسیده است. (سایت خبرگزاری «باش اینفورم»)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما